Saturday, November 21, 2020

Tarbiyatul Awlad

Ibu Bapa mempunyai kunci keberkatan hidup kita, meskipun metodologi mengajar dan mendidik kita bukanlah yang terbaik. Doa kita terhadap ibu bapa adalah khidmat kita terhadap mereka.

Bahagiakan kanan-kanak. Salah satu sifat Habib Noh Al-Habsyi selain amalan-amalannya yg diikuti dan dikagumi, beliau suka membahagiakan kanak-kanak. Tangan beliau sentiasa ada bersamanya gula-gula, setiap kali berjumpa kanak-kanak akan diberinya.

Usah kaku dan janggal menunjukkan kasih sayang kepada anak-anak. Mulakan saja dan lihat impaknya terhadap anak-anak. Jadikan suasana di rumah sentiasa ceria. Apabila sesuatu perkara yg perlu ditegur dan diambil perhatian, anak-anak akan perasan ibu ayah tidak berbual dan suasana terasa berlainan, dari situ ibu bapa dapat berbual dan menegur anak-anak dengan baik serta menasihati mereka. tegur perbuatan mereka namun tetap kekalkan kasih sayang kepada mereka walau apa pun berlaku.

- petikan daripada pengajian kitab Tarbiyatul Awlad Fil Islam bersama Al-Fadhil Ustaz Hafiz Kusairi, Sabtu 21 November 2020, 6:30 pagi hingga 8:00 pagi di wadah Zoom.



No comments:

Post a Comment